Pokutu 2 miliony korun zaplatil Globus, 1,5 milionu OMV, 700 tisíc Robin Oil. To jsou nejkřiklavější případy postihů za prodej nekvalitních paliv, které udělila Česká obchodní inspekce za poslední tři roky při kontrolách kvality na českých čerpacích stanicích.
ČOI přitom nezjistila jen tak nějaká pochybení, ale i závady, které mohou poškodit motory. Aktualizovaný seznam čerpacích stanic, kde jsou již udělené pokuty v právní moci, uveřejnil server Kverulant. Autoři přehledu Vojtěch Razima a Jáchym Nerad uvádí padesátku hříšníků mezi nimiž figurují i známé značky. Převážná většina jsou však malé soukromé pumpy. Různé druhy závad se týkají benzinu, nafty a často i LPG.
Paliva mají různé parametry, která musí splňovat. Laik se v nich těžko orientuje a některá z nich signalizují vážné problémy pro vozidla, nebo podvod.
Dlouhé skladování, nezodpovědnost
V případě Globusu v Brně šlo o tři kontroly, které prokázaly nevyhovující oxidační stabilitu u prémiové nafty. To znamená zřejmě příliš dlouhé skladování nafty s biosložkou - biosložka se usazuje a vytváří nerozpustné znečistění. Úsady vytvořené v naftě v důsledku oxidační nestability mohou způsobit ucpání palivového systému a zvýšené opotřebování nebo poškození citlivých hydraulických prvků palivového systému. Globus vyšla nedůslednost nebo omyl na 2 000 000 Kč, prodal totiž cca 13 800 litrů nekvalitního paliva Diesel plus.
Místo prémiového paliva MaxxMotion 100 plus obyčejný N95
Čerpací stanice OMW v Plzni obdržela v roce 2020 velkou pokutu 1 500 000 Kč za to, že místo prémiového paliva MaxxMotion 100 plus prodala stovkám motoristů obyčejný Narural 95. Podle tvrzení OMV ČR došlo k omylu při závážení benzinu do nádrží, kdy se pracovník dodavatelské společnosti prostě spletl… ČOI původně požadovala po rakouské společnosti OMV pokutu 2 500 000 Kč, ta byla následně o milion snížena.
Původně prémiový benzin byl navíc kontaminován naftou, což ČOI zjistila měřením konce destilace - byla zjištěna hodnota 310,5 °C, přičemž maximální hodnota je podle ČSN 214 °C, tj. rozdíl 96,5 °C. Automobilový benzín má být téměř odpařitelný při teplotách kolem 200 °C. Podle autorů ze serveru Kverulant hrozí při takovém rozdílu poničení motorů. „Konec destilace nad 220 °C již představuje nebezpečí pro technický stav motoru, kdy pravděpodobnost poškození motorů roste s velikostí odchylek od předepsaných jakostních ukazatelů a s dobou po kterou je motor nekvalitnímu palivu vystaven.” Dodejme, že prapůvodním viníkem jsou opět bilosložky v naftě (jako byste do nádrže benzinového auta nalili stolní olej), protože malá příměs klasické nafty v benzinu nebezpečná až tak není.
Opravdu stará nafta s biosložkou
Starou naftu s úsadami prodával tako Robin Oil v Kladně. Rozdíl v oxidační stabilitě byl obrovský a provozovatel dostal pokutu ve výši 700 tisíc korun. Motorová nafta nevyhověla v ukazateli jakosti „Oxidační stabilita“, kde naměřená hodnota byla 3 360 g/m3, přičemž minimální hodnota podle ČSN činí 33 g/m3, tj. rozdíl 3 327 g/m3!
LPG na vaření do auta nepatří!
Řada čerpacích stanic obdržela sankce za nekvalitní LPG. Uveďme například čerpací stanici LPG v Návsí (Jablůnkov), kde měl plyn velký obsah síry - kolem 200 mg/kg, norma je 31,1 mg/kg. Zde se mohlo jednat o omyl nebo podvod spočívající v prodávání nekvalitního plynu, který není určen pro provoz ve vozidlech. Takový plyn zničí olejovou náplň okyselením, poškodí katalyzátory a způsobuju korozi vstřikovačů. ČOI ohodnotila počínání prodejce pokutou za 1 500 000 Kč.
Uvedli jsme jen nekřiklavější případy z padesáti uveřejněných kontrol. Jejich přehled s komentářem najdete na www.kverulant.org, kterému je potřeba poděkovat, protože právě tento server dokázal v minulosti zlomit neochotu České obchodní inspekce ke sdělování závěrů kontrol. Takže jsme věděli, že nás někde šidí, ale ČOI prostě nechtěla sdělit kdo. A to Kverulant změnil.
Dodejme jen malou poznámku na závěr. Často se ve vášnivých diskuzích o kvalitě paliv zmiňuje nejlevnější síť v ČR - Tank Ono. Různí odborníci od klávesnice nemohou Tank Onu přijít na jméno - přece tak levná paliva nemohou být stejně dobrá! No, evidentně jsou a jsou asi i lepší než někdy nabízí rakouská prémiovka OMV nebo solidní Globus. Každopádně, v uvedeném přehledu čerpacích stanic s rizikovým palivem nefiguruje ani jedna čerpací stanice Tank Ono…
XCP Protection Česká republika chrání vaše auto i vaše zájmy