Ministerstvo dopravy špatně informuje, vyrobilo paskvil

Začátek roku 2024 není motoristům příliš nakloněn. A můžeme za to poděkovat zákonodárcům, jak těm našim, tak těm evropským. Ti nám připravili vyšší podíl biosložek v benzínu, drakonické pokuty a přísnější bodový systém a v rámci pseudopokroku ukončili existenci velkých technických průkazů.

velky-tpZvláště zrušení velkých techničáků je inovace po níž nikdo nevolal, která ve finále ani moc pozitivního nepřináší. Naopak, v zemi, kde vládnou ojetiny a průměrný věk vozového parku je 17 let (24 % dovezených ojetin je starší 15 let), je velký technický průkaz jakousi jedinou jistotou, že auto je vaše. A teď tu jistotu ztrácíte, alespoň značná část motoristické veřejnosti ten pocit má.

Velké technické průkazy od 1. ledna padly. A tak při koupi auta po novu už ani nezkontrolujete jestli má vozidlo předepsaný rozměr pneumatik. V ruce totiž budete mít jen rozšířenou verzi malého techničáku (ORV – osvědčení o registraci vozidla), kde tyto údaje nejsou.

Kolem této změny panuje řada mýtů, za něž je zodpovědné Ministerstvo dopravy České republiky a mainstreamová média. Nikde jsme totiž na přelomu roku 2023/24 nezaznamenali přesný postup, jak se rychle a jednoduše dostat k údajům z velkého TP, pokud jej už fyzicky nevlastníme, respektive, jak se k těmto údajům dostat bez nutnosti registrace, ověření identity a podobně. Ale ono to lze. Tedy, za předpokladu funkčního internetu a počítače nebo mobilu.

Dvě nejrychlejší cesty, jak zjistit údaje z technického průkazu

www.dataovozidlech.cz/otevrenaData/vypisy

- dole na stránce zadáte VIN, potvrdíte


www.kontrola-vin.cz

Stačí navštívit stránku www.dataovozidlech.cz a zvolit „Data ke stažení” (což je pro laiky na první dobrou dost závádějící). Tam už zadáte na spodku stránky do „Vyhledání vozidla” VIN vozidla a vyjedou okamžitě všechny údaje. Podobně také funguje aplikace eTechničák (zatím jen pro iOS) na iPhonech. K informacím se dostanete také přes Portál dopravy a Portál občana, ale zde již jen s ověřenou identitou.

vin_min-dopravy_1

Řada diskutérů, která zrušení technického průkazu probírala na sítích kritizovala to, že v elektronické evidenci u starších aut nejsou uvedeny všechny výjimky a rozšíření, která jsou uvedena v papírovém techničáku. Typicky další rozměry kol a pneumatik, nebo výjimky u amerických aut a podobně. A mají pravdu! Ověřili jsem si VIN u několika vozidel, spíš youngtimerů a veteránů, a skutečně jsme výjimky nenašli, přesto že je ve velkém TP máme. Co teď?

I na to má ministerstvo dopravy odpověď: „Vzhledem k tomu, že se údaje do elektronického registru přepisovaly a zapisují ručně, chyba bohužel může vzniknout. Případné chyby opraví úředník na registru ve chvíli, kdy se mu např. při přeregistraci vozidla dostane do ruky velký technický průkaz, který má přepsat, zkontrolovat, následně tento průkaz odebere. Díky tomu potom budou data aktualizovaná a dostupná. Při jakékoliv návštěvě Registru silničních vozidel má úředník zkontrolovat aktuálnost a úplnost záznamu o vozidle v registru. Tak může například opravit chybu v případě rozměrů kol a pneumatik.”

Takže rada na závěr zní: Až budete odevzdávat velký technický průkaz při prodeji, poučte kupujícího, že si musí ověřit, zde v elektronické evidenci jsou zapsané úplně všechny údaje z velkého techničáku. A pro jistotu si technický průkaz okopírujte. Ministerstvo sice tvrdí, že to dělat nemusíte, ale určitě tím nic nezkazíte a jistota je jistota. Hardcorový motorfans a majitelé veteránů dokonce volí postup „ztracení” velkého techničáku za cenu pokuty, než aby se ho nadobro vzdali.

Argument, že přece je dnes vše online, tak proč ne data o vozidlech, je pádný jen z části. Může se stát mnoho věcí, proč nejsou online data k dispozici. Jako příklad uveďme, že 3. ledna 2024 se nebylo možné po celý den přihlásit k Identitě občana, což je jedna z cest, jak se k údajům o vozidle dostat. Nefungoval ani rozcestník ministerstva dopravy. Stačí když vypadne server, vypadne internet, datová síť nebo elektrika. A jste nahraní. A stačil by papírový velký technický průkaz v ruce, když prodávám nebo kupuji auto… Anebo když jdete na technickou kontrolu, což jsme zažili - nejde nám systém, přijeďte za tři dny… Zkrátka spoléhat se jen jen na online data a elektřinou poháněné stroje je neprozřetelné. 

Nemůžeme si odpustit poznámku o naprostém selhání ministerstva dopravy v informování veřejnosti. Informace o jednoduchém přístupu a rychlý návod, co jak dělat totiž vydalo až 3. ledna, když se na sítích rozhořely vášnivé diskuze na téma: Jak to tedy bude? Další selhání ministerských úředníků spatřujeme v provedení serveru www.dataovozidlech.cz. Laik, který jednou za pár let koupí nebo prodá auto se v tom nemůže absolutně orientovat. Nemluvě o seniorech; pro některé je to nepřekonatelný problém. Někdo by měl úředníkům sdělit, aby tvorbu webového rozhraní určeného pro širokou veřejnost nezadávalo ajťákům (údajně společnost Autocont, a.s.), ale webovým specialistům.

regisgtr-vozidel_1

Hledali byste informaci o vozidle podle VIN na odkaze „Data ke stažení”? A tam na první dobrou svítí „Výdej vozidel podle VIN” - což není to, co hledáte, musíte scrolovat na spodek stránky a tam VIN zadat.

Na úvodní stránce www.dataovozidlech.cz nemáte vůbec žádnou informaci, jak a kde tyto informace získáte. Uživatelsky je to paskvil.

Jak by to mělo vypadat ukazuje komerční stránka www.kontrola-vin.cz, která je jasná stručná, přehledná a poskytuje pěkně upravený výpis - a čerpá data z téhož ministerstva dopravy.

kontrola-vin

 

Otázky ke změnám v Registru silničních vozidel

Kdy přijdu o velký technický průkaz?

Při přepisu vozidla na nového majitele nebo při zásadních změnových zápisech. V jiných případech velký TP odebírán nebude (neměl by být).

Jsou online data aktuální?

Pravděpodobně ne. Na komerční stránce kontrola-vin.cz jsou až s několikaměsíčním zpoždění. Na oficiální stránkách registru také ale nejsou data úplně aktuální.

Co dělat při nehodě, když nebudu mít velký technický průkaz?  Kde zjistím informace do formuláře záznamu o dopravní nehodě?

Odpověď ministerstva dopravy: Formulář se vyplňuje pro pojišťovny. Vyplním údaje, které jsou mi známé/mám možnost zjistit on-line, zbytek si potom doplní pojišťovna. Tedy postupuje se stejně jako doposud v případě, že účastník nehody zapomněl některý z dokladů.

Co na technické prohlídce, pokud nebudou souhlasit údaje v TP s elektronickou evidencí?

Technický průkaz nebude odebrán ani při návštěvě stanice technické kontroly. Ministerstvo dopravy doporučuje na kontroly technický průkaz vozit s sebou s tím, že i když se objeví nesoulad informací s registrem silničních vozidel, technik kontrolu provede, a navíc nafotí technický průkaz do Informačního systému technických prohlídek, a následně dojde zdarma k odstranění nesrovnalostí.

Mám youngtimer, veterána, původní technický průkaz má pro mě hodnotu. Mohu si ho nechat, resp. předat případnému novému majiteli? Mohu velký techničák tzv. ztratit?

Ano, je to možné a dokonce se za to od ledna už neplatí poplatek za ztrátu 500 Kč. Protože přepisem vozidla velký technický průkaz zaniká bez náhrady, je třeba jen napsat prohlášení o ztrátě. 

 

rust_blocker-sprayXCP Protection Česká republika chrání vaše auto i vaše zájmy

Zpět do obchodu