Koroze je neúprosná a týká se aut starých i nových. Do jaké míry se projeví zaleží na dvou hlavních faktorech - na protikorozním opatření z výroby a zda a jak se se majitel o vůz stará. Pokud berete auto jako ryze spotřební věc bez nároku na čas věnovaný údržbě a k tomu třeba parkujete na trávníku, máte téměř jistotu, že vás problémy s korozí neminou.
Jistě, něco je dáno nešťastnou konstrukcí a nedostatečnou ochranou z výroby, ale pokud člověk chce, může do značné míry oranžový mor udržet na uzdě.
Autoservis Michala Kadlečka je z těch, které u motoristů se staršími auty a omezeným rozpočtem narůstají na ceně. Opravuje a někdy doslova zachraňuje auta sice stále dobře sloužící, ale letitá s hodnotou pár desítek tisíc korun. Prodlužuje jim život za přijatelné náklady. Při dnešní cenách nových automobilů a jejich proměnlivé kvalitě jsou služby takových malých autoservisů stále více vyhledávány. Průměrné stáří vozového parku v Česku je 16 let a zcela jistě bude nadále stoupat. Odpůrci nuceného prosazování elektromobility dokonce varují, že střední a východní Evropu čeká tzv. kubánský syndrom.
„Mám tady staršího Yarise,” ukazuje auto na zvedáku s částečně odstrojeným podvozkem. Zvenku vypadá slušně,„...ale podívejte se zespoda. Katastrofa. Přitom to není dáno vyloženě tím, že by Toyota auto špatně vyrobila, ale především přístupem autorizovaného servisu, kam majitel celou dobu jezdil. Nikoho nenapadlo, aby podvozek ošetřil a to ani v době, kdy bylo jasné, že koroze začala hlodat. Majitel je starší pán a chce s autem dožít. Myslel si, že když bude celou dobu jezdit do autorizovaného servisu k prodejci, bude vše jak má být. Není, zdaleka není a nejde jen o korozi…,” říká Michal Kadleček ve své autodílně v Janově nad Nisou, a ukazuje orezlý spodek Toyoty Yaris z roku 2008.
Ochraně podvozku Yarise se evidentně nikdo nikdy nevěnoval. Majitel parkuje ve vytápěné garáži, kterou samozřejmě používá i v zimě, kdy prosolené a mokré auto hned strčí do teplých prostor, což korozi výrazně podporuje. Na Jablonecku, kde Yaris 15 let jezdí, jsou zimy dlouhé a tuny soli na silnici…
„Poprvé jsem použil XCP Rust Blocker v loňském roce na staršího Land Crusiera. Na jaře jsme ho kontroloval. Povrchová rez částečně zmizela a do silně rezavého kovu se prostředek vpil a ta místa ztmavla, stejně jako když se použije odrezovač. Záměrně jsem totiž některá místa neobrousil, abych viděl, jak XCP funguje v místech se silnější rezavou krustou. A musím říct, že to skutečně funguje velmi dobře. Dokonce jsem byl pochválen na technické kontrole. XCP používám i při montážích nových dílů do míst, která se otevřou třeba při výměně tlumičů, demontáži nádrže a podobně. Vždy se domluvím se zákazníkem s tím, že doporučuji ochranu XCP během servisního úkonu podobně jako v dutinách,” popisuje zkušený opravář.
„Dříve jsem spodky ošetřoval klasickými černými nátěry, ale během dvou tří let zjistíte, že vám barva spadne i s rezem, který pracuje pod ní. Od loňského roku používám hlavně XCP, protože mě zkrátka přesvědčilo. Skutečně výrazně korozi neutralizuje a nanesená vrstva je stále pružná. Něco jako netuhnoucí vosk.”
Automechanik a fanda do aut má také víkendové auto pro radost, s leštěnými hliníkovými disky. A velkou starost - čím kola mýt, aby po očistě nezůstávaly mapy po čistícím prostředku. Na doporučení vyzkoušel XCP Cleaner & Degreaser. A?„Za mě dobrý. Myje to a žádné stopy nezůstávají, takže nic dalšího řešit nebudu a zůstanu u tohoto čističe.”
Zastoupení XCP Professional ČR se servisem pana Kadlečka uzavřelo dohodu a můžeme tak oznámit, že jeho autodílna provádí ošetření podvozku prostředky XCP Rust Blocker pro všechny zájemce. Stačí si dohodnout termín na telefonním čísle 776 844 193. Servis najdete v Janově nad Nisou na kraji Jizerských hor.