Je XCP Rust Blocker vhodný na ochranu podvozku?
Rozhodně. XCP obsahuje inhibitory koroze, které blokují již vzniklou korozi. XCP po nastříkání proniká až na zdravý kov, který penetruje a chrání. O proti konvenčním, „trvalým” nástřikům podvozku vytvoří XCP pružní film, který lépe odolává odletujícím kamínkům. XCP se neloupe a hlavně, pod jeho vrstvou plech nerezne. XCP je založeno na organických olejnatých sloučeninách.
Myslet si totiž, že po ošetření podvozku konvenčními nátěry mám vystaráno, je krutý omyl. Jednak aplikace takových ochran stojí od 5 do 10 tisíc korun, protože je časově náročná, vytváří i dlouho po zaschnutí nepříjemný zápach, ale hlavně - někdy už po jedno roce detailním zkoumáním podvozkových částí zjistíte, že auto stejně rezne a barva se loupe. Po dvou až třech letech pak musíte celý proces opakovat.
V galerii vidíte, co udělají klasické nástřiky podvozku po jednom roce.
Pokud budu aplikovat XCP Rust Blocker na podvozek auta, musím chránit elektrické, gumové a plastové díly?
Nemusíte zakrývat nic. XCP se dobře snáší s umělými hmotami, gumou a z elektrických kontaktů vytěsňuje vodu. Pokud XCP Rust Blocker nastříkáte někam, kde by vám jeho nahnědlý film vadil, stačí před zaschnutím rozleštit. Funguje jako ochranný vosk na karoserii. Pokud chcete ošetřit pohledové díly, stačí XCP rozetřít do tenčího filmu a/nebo použít XCP Rust Blocker Clear Coat.
Není lepší na podvozek použít trvalé voskové nátěry?
Ano, ale to platí pouze u nových aut, která nebyla v zimním provozu. Zkušenosti hovoří o tom, že ani pevné voskové nátěry korozi nezastaví a pod jejich vrstvou plechy dál reznou. Obsáhlé diskuze na toto téma najdete v různých detailingových fórech.
Jak dlouho XCP na podvozku vydrží? Kolik ho potřebuji?
Doporučuje se aplikovat před zimou a na jaře po odmytí solných nánosů. Nejekonomičtější varianta jsou pětilitrové náplně. Na ošetření podvozku potřebujete 0,5 až 1 litr XCP Rust Blocker. To znamená, v případě pětilitrového balení, náklady cca 300 až 600 Kč. Podle našich zkušeností XCP při běžném provozu vydrží na spodku auta cca 4–5 měsíců v náročných zimních podmínkách, přes léto cca půl roku. Samozřejmě záleží na ročním nájezdu; uvedená doba je minimální při cca 15 tis. km ročně. U vozů s nájezdem cca 7 tis. km vydrží dobře nanesené XCP celý rok.
Na fotografii vidíte certifikovaný test ASTM B117. Ocelové plechy byly vystaveny permanentnímu působení 5% solného roztoku po nepřetržitou dobu 432 hodin! XCP nedalo korozi šanci. Konkurence to vzdala už po 48 hodinách. Zprávu z testu, určeného po letecký a kosmický průmysl, si můžete v originále stáhnout zde.
Slibovat vám, že stačí jednou ošetřit a máte vystaráno, by byla lež. Takto to nefunguje. Jedná o ztrátovou ochranu, která je však v této kategorii ochran kovů v případě XCP asi nejúčinnější, jakou seženete. Je to podobné jako při ošetřování laku karoserie, který také, aby byl účinný, musíte obnovovat. A podívejte se na ceny takových dočasných přípravků na lak - za relativně malé balení zaplatíte i tisícikoruny. Přitom stačí použít XCP Rust Blocker Clear Coat a plochu rozleštit ;-) Samozřejmě, nechceme konkurovat drahým karnaubským voskům nebo keramické ochranně laku. Ale i tady platí, že je potřeba uvažovat hlavou, tedy jaký přípravek na co použít.
Jak XCP Rust Blocker aplikovat na podvozek?
Aplikace je nejlepší tlaková. Při nanesení by se vrstva XCP měla slít, aby po zaschnutí mohla vytvořit pružný ochranný film. Asi nejefektivnější metoda, a nejpracnější, je po očištění dílů, které chceme ošetřit, nastříkat jednu vrstvu a tam, kde to lze ji „vmasírovat” do ošetřovaného podkladu. Po zavadnutí pak aplikovat další vrstvu. V každém případě nechte třeba přes noc zaschnout. XCP můžete také natírat, roztírat nebo v něm kovové součástky máčet.
Jak vypadá podvozek auta pravidelně ošetřovaný XCP Rust Blocker?
Jak vypadá podvozek auta pravidelně ošetřovaný XCP Rust Blocker?
Takto!